... mert gyalogolni jó

Trixi gyalogló blogja

Spontán gyorsulás

2015. február 24. - Kara Beatrix / Trixi

Gyaloglásnál, csakúgy, mint a futásnál, az a legjobb, ha tudatosan gyorsulsz. Ha tudod kontrollálni a gyorsulásod és fokozatosan fejlődsz.

Én nem vagyok ilyen szerencsés, csak minimálisan tudom a mai napig szabályozni a gyorsulásom. Hónapokig nem is voltam tudatában, hogy mi történik...

A július végi szigetkör után hamarosan már 5 km-re edzettem, augusztus közepén már biztosan. Szépen csökkent az átlagtempóm, azt hittem, hogy ez természetes folyamat. Hallottam ugyan az intervall edzésekről, de nem próbáltam, mert anélkül is augusztusban már 9-10 perc közötti átlagtempóval edzettem 5 km-en.

Szeptemberben volt az első versenyem, a Ligetkör, melyen magam is meglepődtem, mennyire gyorsan szedem a lábaim. Az Endomondo vette az akadályokat, és bőszen mérte az egyre gyorsuló tempóm, mely a versenyen már 8,5 perc alatt volt.

Azt hittem, hogy ez véletlen, de októberben sikerült megismételnem és javítanom rajta a Spar gyalogláson. Utána jöttem rá, hogy mi is történik...

Amikor elindulok, már eleve gyorsan indulok, nekem sokszor nem 10 perces az induló tempóm, hanem gyorsabb. Amikor pedig az első km-en kicsit gyorsítok, akkor az valójában nem 10-20 másodperces gyorsítás, hanem sokkal több, csak nem érzem. Abban a pillanatban pedig, hogy igazán érzem a szabadságot és nem figyelek már tudatosan az edzésre, elszabadul a lábam és elkezdődik a spontán gyorsulás, amit, ha nem hallom kilométerenként a jelzéseket, egyáltalán nem veszek észre.

Kiváló példa erre az egyik őszi edzésem, amikor az első km-en még 9 perc feletti tempóval gyalogoltam, a 7. km után meg meg kellett állnom, mert nem bírtam a 7 perces tempót és nem értettem mi történik, míg meg nem láttam az adatokat. Az autók és buszok miatt, amik elmentek mellettem, nem halottam a jelzéseket, nem volt viszonyítási alapom.

Ezért edzek mindig Endomondo támogatással, hogy meglegyen a kontroll, amivel esetleg tudok tenni a spontán gyorsulás ellen.
Mivel folyamatosan hallom az adatokat, tudom, hogy engedhetem tovább vagy nem. Ha engedhetem, akkor élvezem tovább. Ha nem, akkor 2 lehetőségem van és nem több. Megpróbálom szinten tartani vagy visszafogni és tudatosan lassítani.
Nekem már egyértelmű, hogy szinten tartani könnyebb, mint lassítani, az még sosem sikerült. A lábamban benne marad a tempó, tudatos erőfeszítéssel csak annyit érek el, hogy nem gyorsulok tovább.

Miért írtam erről?
Mert nekem sokáig tartott, mire rájöttem, hogy mi történik és most próbálok tenni ellene. Pénteken a Szigeten tartottam szinten az utolsó km-em és Vasárnap a Dunaparton folyamatos kontrollal edzettem.

Fontos, hogy felismerd, főleg kezdőként és tegyél ellene, mert magasabb a sérülésveszély, ha megfelelő edzettség nélkül sokkal gyorsabban mész,mint amit hosszútávon bírsz. Figyelj a tested jelzéseire!

... mert gyalogolni jó!
Trixi

A bejegyzés trackback címe:

https://gyorsgyaloglas-gyalogolni-jo.blog.hu/api/trackback/id/tr547204993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.